Kan du ændre din livsstil, lever du længere

 
 

WHO forventer at i år 2020, vil syv ud af ti hospitalsindlæggelser skyldes livstilsfaktorer.

 
 
Nedstående diverse råd til at ændre din livsstil, samt links hvor du kan måle, hvordan du kan leve længere. 
  1. Væk med tobakken
  2. Gå en tur hver dag
  3. Hold din ungdomsvægt
  4. Drik 2 liter vand/te dagligt
  5. Spis 1/2 - 1 kg. frugt / grønt dagligt
  6. Nedsæt sukkerforbruget
  7. Ingen margarine, chips eller pommes frites
  8. Undgå industrimad
  9. Brug smør og olivenolie
  10. Spis gerne æg
  11. Køb økologisk
  12. Højst 2 genstande dagligt
  13. Tag et ordentligt tilskud af bioantioxidanter med selen, folinsyre, vitamin C, D, E samt fiskeolie
 
Mål din forventede levealder:
 
Spiser du fornuftigt:
 

Nedenfor findes en række spørgsmål vedrørende dit helbred - svar ærligt ja eller nej og se, om du er i risikogruppen for at blive syg, eller om du er sund og rask. 


 

 
 
  1. Har du den rette vægt i forhold til din højde? (tjek dit BMI hér)
  2. Går du mindst 40 trappetrin om dagen?
  3. Motionerer du lavintensivt omkring 30 minutter mindst fem gange om ugen?
  4. Går du mindst et kvarter om dagen?
  5. Sover du normalt godt og vågner du almindeligvis udhvilet?
  6. Er du normalt tilstrækkeligt frisk til, efter en normal arbejdsdag, at deltage i det sociale liv?
  7. Holder du måde med alkohol?
  8. Har du været ikke-ryger de sidste 15 år?
  9. Kan du gå op ad mindst tre trapper på hver 15-20 trin uden at behøve at standse op for at få vejret?
  10. Kører du forsigtigt, og bruger du altid sikkerhedssele?
  11. Er du tilfreds med livet, og har du normalt et positivt livssyn?
  12. Går du regelmæssigt til helbredskontrol?
  13. Er der mindre end 30 fedt i dit totale kalorieforbrug?
  14. Undgår du altid alkohol og medicin i forbindelse med bilkørsel?
  15. Undgår du præparater, som forandrer din sindsstemning eller din tænkeevne?
  16. Bruger du altid kondom ved samleje med en tilfældig partner?
  17. Har du og din familie lært førstehjælp og genoplivning med hjerte-lungemassage?

Konklusion:

Jo flere JA-svar du har, jo større udsigt har du til at holde dig rask. Jo flere NEJ-svar, jo mere bør du tænke over, om du bør forandre din livsstil.
 
Alle vaner kan ændres, har du spørgsmål er du velkomen til at kontakte os.